24. joulu, 2018

Ekumeenisesta jouluaaton jumalanpalveluksesta tuli poliittinen pannukakku

Olen menettämässä uskoni tähän kirkkoon, kirkon palvelijoihin ja sanomaan.

Luin arkkipiispa Tapio Luoman terveiset kristikansalle ja meille suomalaisille. Hän kirjoitti taikka kertoi, että meidän on kirkkona otettava kantaa politiikkaan eli tähän yhteiskunnan tilaan. Miten kirkko ottaa kantaa yhteiskunnan tilaan niin julistamalla Kristusta, saarnaamalla lakia ja evankeliumia.

Katsoin jouluaattona totuttuun tapaan ekumeenisen jouluaaton jumalanpalveluksen.

Mitä nämä hiippahatut meille kertoivat niin syyllistivät meitä suomalaisia. Heidän puheensa olivat täyttä poliittista retoriikkaa. Somen ja vihapuheen sävyttämää haukkumista ja vähättelemistä. Nykyään me ihmiset kokoonnumme somessa, siellä ne meidän ompeluseuramme ovat. Siellä me tapaamme ystävämme. Sieltä me saamme lohtua ja löydämme kavereita.

Evankeliumista ei tässä ekumeniassa ollut tietoakaan eikä tilaisuuteen sisältynyt Topi Lehtipuun laulujen sanojen lisäksi sanaakaan evankeliumia. Lehtipuukaan ei ihan ollut parhaimmillaan mutta kuitenkin. Kuultiin sentään jotain julistusta.

Raamatusta kukaan ei lukenut mitään, ei jaettakaan. Paleface tämä kommariksi tituleerattu räppäri piti poliittisen puheen, jonka sisältö oli kuin suoraan opposition eduskunnassa pitämä puheenvuoro. Tottahan hän puhui, tämä hallitus ja hallitukset jo aiemmin ovat kasvattaneet köyhyyttä ja tuloeroja. Ihan hyvä poliittinen kertomus tämän päivän tosiasioista. No maahanmuuttopoliittinen viesti oli kätketty mutta löytyihän se. Meidän suomalaisten historiaa hän kertasi ja siitä oli saamassa aasinsillan auttaa Syyriaa, Irakia ja Afganistania. Niin siis politiikkaa, sitäpä se puhe ihan kokonaan. Ei hänellä mitään ollut esittää ratkaisuksi. No en toki odottanutkaan tältä tilaisuuden pääpuhujalta. Ei mitään – kuten ei pappismiehilläkään.

Mitä minä olisin puhunut ja miten ratkaisisin näitä ongelmia. Minä kirkkona saarnaisin ja julistaisin Kristusta. Hänessä on kaikki. Evankeliumissa on kaikki. Jos me saarnaamme ja otamme sen ohjenuoraksi meidän ei tarvitse keskustella tuloeroista eikä ihmisarvokysymyksistä. Hänessä on kaikki. Mutta kirkko onkin kadottanut tärkeimpänsä. Evankeliumin ja Kristuksen. Mitä on jäänyt jäljelle. Kallis instituutio noin niinkuin hengellisesti. Toki seurakunnat tekevät paljon hyvää työtä diakoniassaan, kirkkomusiikillaan jne. Ongelma on tämä kirkon ylin johto. Se johon pitäisi olla Kristuksen antamaa paloa.

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2019.

tuomo

Maria Herran piikanen – Helene Fischer