29. elo, 2018

Jokaiselle oma Jumala

Kun on tullut seurattua tätä kirkollista menoa joskus siellä kuulijan penkissä istuen mutta aika monta kertaa ollen jollakin tasolla framilla, niin minua on alkanut mietityttää erilaiset ratkaisut, jotta tämä evl kirkko edes jotenkin pysyisi vielä kasassa. Ratkaisullani haen myös perustetta sille, että rakennuksen katolle taikka seinään voidaan risti laittaa merkiksi, että olet perillä, jos kirkkoa etsit.

Seurakunta nyt saattaa olla vielä hakusessa, siitä kun ei ihan olla yhtä mieltä, että mikä on oikea seurakunta. Ei olla kyllä siitäkään, kuka on kellekin Jumala. Onko se löydettävissä Raamatusta, kirkosta vaiko peräti yhdistyksen määrittämien sääntöjen valtaapitävistä. Epäjumalistakaan ei olla ihan varmoja mutta ei ainakaan Allah kelpaa näille meidän kristityille, vaikka onhan toki kuulunut ihan korkeimmalta taholta ajatuksia, että kirkoissamme voisi julistaa myös Allahin olevan vähintäänkin Jumalan jos ei vieläkin enemmän. Se kun tuppaa tuo rakennusten ylläpito olemaan kallista puuhaa niin kikon vuokraaminen vaikkapa ”touholan tommin” käyttöön virsi&viini-ilotjen rattoisaksi pitopaikaksi helpottaa tilannetta.

Minulle tuli tässä viime pyhänä avoimen taivaan alla istuissani messussa mieleeni, että mitäs me näistä riitelemme. Julistetaan oma Jumala jokaiselle oikeaksi Jumalaksi. Sitä voi muokata jokainen haluamallaan tavalla. Jos Allah otetaan valikoimaan mukaan niin on tehtävä kyllä selväksi, onko enempi rauhan vai väkivallan jumalasta kyse. Väkivaltaisen jumalan kohdalla pitää varautua ambulanssein ja yhteiskunnan palveluin, kun ”messunsa” aloittavat.

Evl-kirkossa olen löytänyt ainakin jokaisen herätysliikkeen porukoille oman Jumalan. Voi olla, että vannotaan vielä yhdessä sen Golgatan Ristin nimeen mutta ollakseen oikeassa seurakunnassa pitää tunnistaa porukkansa ja Jumalansa.

Meille evankeelisille Jumala ei ainakaan ole naisellinen. Sen täytyy olla maskuliininen kaksilahkeinen. Me pakenemme paikalta jos alttarille ilmestyy Jumalan palvelijana nainen. Meidän Jumalamme on mies. Ja messuta pitää mahdollisimman paljon oman väen kesken.

Körttisille kelpaa kaikki. He ovat niin suvaitsevaisia armonkerjäläisiä, että olipa Jumalan mikä tahansa niin sitä pitää polvillaan rukoilla ja siinä samalla jättää virsifraaseista viimenen sävel pikkusen vajaaks ettei vain sekoituta muihin. Meidän Jumalamme veisaa ja julistaa vaatiattomasti.

Lestadiolainen Jumala on jakautunut moneksi. Vanhoillisen suunnan väki on aina oikeassa eikä heidän Jumalansa salli muuta kuin sen mitä Oulun vanhat sedät päättävät. Anteeksi annetaan ja saadaan toinen toisiltaan mutta vain vanhoillisilta oikeilta seurakuntalaisilta. Evl-seurakunta ei ole oikea seurakunta.
Rauhansanalaiset lienevät enempi vapaampia yhteisistä päätöksistä. Kukin tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.
Uusheräyksen porukoille Jumala saattaa olla lähes sama kuin rauhansanalaisillekin.
Yhteistä tälle väelle on tunnistautua autuaaksi tervehtimällä Jumalan terveeksi itsensä. Tarkoittanee sitä, että näin toteamme olevamme uskossamme oikeassa.

Kun herätyskristillisen porukan ulkopuolelta yrittää löytää Jumalaa niin se voi olla työlästä. Ajaudutaan kaikenlaisten huorintekijöiden ja muutoinkin syntisyydestään tietämättömien joukkoon. Siinä seurakunnassa Jumalalla on vapaat kädet parantaa ja tehdä autuaaksi. Siitä ei päätä johtokunta eikä mikään muukaan yhdistyksellinen valtaapitävä.

Herääkin kysymys. Missä on kirkko ja missä on seurakunta, jossa kaikki katsovat Ristiin. Sitä kannattaa etsiä ja sinne hakeutua.

tuomo