Ajatuksia ja mielipiteitä omasta päästä

19. loka, 2021

Kristityn jakamaton vastuu on vastuu lähimmäisestä. 

Meidän kristittyjen elämässä ei ole "minä" sanalla mitään arvoa jos emme näe lähimmäistä. Olen yrittänyt koko elämäni painottaa sitä kuinka tärkeää on nähdä lähelle.

Muukalaiset ja heidän hätänsä on yhtä suuri inhimillisesti ajatellen mutta useimmiten muukalaisista huolehtiminen on minuuden itseisarvon kohottamista, eikä oikeasti hädänalaisen ihmisen käteen tarttumista. Kun annamme kaikille ihmisille ihmisarvon niin se ei saa eikä voi tarkoittaa että me sallimme kaiken. 

Kristityn tulee sanoa että oppi joka kehottaa tappamaan on vastoin kaikkia kristillisen lähimmäiserakkauden arvoja ja sanoja. Islamistinen maailma on täynnä ihmisarvotonta oppia. 

Norjassa se taas koettiin konkreettisesti.

Kristityssä maailmassa taas korona pandemian tuoma kärsimys on osoittautumassa melkoiseksi kompastuskiveksi. Herästyskristillisissä piireissä viljellään jotain kummallista käsitystä siitä kuinka rokotteita ei tule ottaa ja pitää antaa yksilölle vapaus ajatella.

Ei tule antaa yksilönvapautta tässä asiassa. Tämä on yhteisöllinen ongelma.

Olen odottanut kirkon arkkipiispalta edes jotain sanottavaa tässä ajassa mutta kovin on köykäiset puheet olleet Luomalla. Sanoisinko, että mukava mies ihmiseksi.

Tänään tiistaina silmäni suorastaan säkenöivät ilosta. Helsingin piispa Teemu Laajasalo kertoi parhaalla mahdollisella tavalla HS:ssa mielipiteenään mikä on kristityn vastuu ja mitä se kristillisyys oikeasti elävässä elämässä tarkoittaa. Se että käy messussa ja nauttii ehtoollista ei ole kristityn tärkein tehtävä vaan se että pidämme huolta toinen toisistamme. Annamme ja saamme, kaikki on anteeksiannettu Kristuksessa. 

"Rokotteesta kieltäytyvä ei välitä toisten kärsimyksestä tai kuolemasta", kirjoittaa Teemu Laajasalo ja kirjoittaa naulan kantaan. "Ihmisen velvollisuus on ajatella lähimmäistä ensin, ja paras tapa suojella lähimmäistä on ottaa rokote." N'in kirjoittaa Laajasalo.

Olen täysin sama mieltä. 

Nyt on aika nostaa asia oikeasti ymmärrettävästi esille. Rokotteen ottaminen on mitä suurimmassa määrin kristillinen "Kristityn Rakkauden" teko.

Lähimmäisenrakkaus pitää olla kristitylle ykkösasia. Jumala rakasti maailmaa niin paljon ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä on iänkaikkinen elämä.

 

tuomo

 

30. syys, 2021

Ministeri Annika Saarikko sen taas sanoi selvällä suomenkielellä.

Meitä eläkeläisiä on liikaa ja olemme syypäät kaikkiin ongelmiin.

Lienee selvää, että ilman meitä ilmastonmuutoksista huolestuneet elokapinallisten satojentuhanisen laskut yhteiskunnalle jäisivät tekemättä.

Mutta meitä eläkeläisiä on liikaa.

Ministeri Ohisalo kertoi meille, että hän ei tuomitse mitään mielenilmaisua vaan se on oikeus. No niinpä tietenkin. Poliisin lupa oli kansalaistorille mutta nämä hörhöt istuivat Mannerheimintielle. 

Kun eduskunnalla ei ole tuomiovaltaa niin ei voi sanoa, että elokapinalliset edistävät asiaansa laittomalla tavalla.

Mutta meitä eläkeläisiä on liikaa.

Ministeri Saarikko totesi, että huoltosuhteemme on huolestuttava.

Minä suomentaisin tämän, että te päättäjät olette tumpeloita, ettekä kykene hallitsemaan tätä maata tässä tilanteessa.

Meitä eläkeläisiä on juuri oikea määrä.

Me eläkeläiset olemme tämän maan teille tumpeloille rakentaneet.

Tehkää osanne ja laittakaa vanhuspalvelut kuntoon.

Kantakaa vastuunne muustakin kuin ilmastosta. Joskus pitäisi muistaa keitä varten Jumala tämän maailman on myös luonut.

Meitä eläkeläisiä varten myös.

No kaikella on aikansa ja poistumme tuonilmaisiin mutta eivät joutilaat siihen lopu.

Niitä tuodaan jo muualta, kun suomalaisia ei ole riittävästi.

Isän haltuun

 

tuomo 

19. syys, 2021

Olen joutunut marginaaliin.

Minusta on tullut ikäihminen, olen sitä ollut aina mutta nyt määritelläänkin elettyjä vuosia toisin. Siksi olen marginaalissa.

Olen joutunut marginaaliin myös siksi, että kaikkinainen käsitteiden sisältö on pitkän elämän myötä muuttunut. Keskustellaan avoimesti siitä kuka saa olla ja minkälainen. Ei kysytä haluatko olla sellainen vai etkö. 

Helposti sanotaan, että tehdään yleistyksiä. Julkisen keskustelun ongelma on, että yksilöön menevät arviot ihmisistä ovat tuomittavia noin yleensä. Hänen esittämäänsä asiaa vain voi arvioida ja siksi ja juuri siksi ei voi tehdä yksilöllisiä huomioita muuten kuin yleistämällä.

Kun Aki Sirkesalo lauloi mielellään naisista, jopa naispaholaisista sen aikainen "pöljä" ihminen ei ymmärtänyt nostaa meteliä taikka haloota vaan kuunteli mitä Aki Sirkesalolla oli sanottavaa. Nyt Sirkesalo voidaan ohittaa toteamalla, että teksti on vanhaa eikä menisi läpi enää.

Hmm... siinäpä se juuri onkin. Yhteiskunta vihervasemmistolaistuu kovaa vauhtia lainsäädännöllisesti ja halutaan muokata asioiden sisältöä enemmän yhteiskuntakuvaltaan vihamieliseksi oikeasti ajatella vapaasti ja ilmaista itseään haluamallaan tavalla.

Kun aivan ilmiselvästi Luoja loi miehen ja naisen tunnistettaviin figuureihin niin tämän päivän poliittinen halu on muuttaa olevainen olemattomaksi. Käsitteitä pitää muuttaa ja väitetään, että halutaan vapauttaa ja tulla kaapista ulos. Oikeasti halutaan sinne kaappiin ja marginaaliin työntää enemmistö, joka ajattelee toisin. Kun minä kärsin niin kaikkien on kärsittävä.

Kun vaaditaan kannabista vapaaksi, niin ei siinä siitä ole kysymys mitä kannabis on ja miten milloinkin käytettynä, vaan tarkoitus on muuttaa yhteiskuntaa. Halutaan joltakin pois oikeus ajatella ja tehdä siitä nyt rikollisesta luvallista ja hyväksyttävää. Vaaditaan jopa taannehtivasti tuomioiden mitätöimistä. Ollaan todella pitkällä yhteiskunnallisesti merkittävällä muutoksen tiellä. Olen aivan varma, että asian esittäjä ei edes yritä tajuta mihin tämä johtaa vaan paljon tärkeämpää on saada toiselta jotakin pois.

Kun lukee Raamattua julkisesti ääneen ja pitää sitä elämänkatsomuksellisena tekstinä niin siitä yritetään ihmistä tuomita. Sekin teksti on eittämättä vanhaa mutta sen pohja on jossain muussa kuin ihmisen mielikuvituksessa, kun puhutaan lukijan elämänkatsomuksesta.

Kun Kadi Sangia hyppää pituutta niin kaikki ymmärtävät sen, että hän on loistava pituushyppääjä ja hänenkin hyppäämänsä mitatut sentit jäävät aikakirjoitihin tuloksina. Mutta Sangian itsensä kertoman mukaan hän haluaa myös, että hänen tekemäänsä työtä arvostetaan myös ihmisessä ja ihmisenä. Hän on nainen, jolla ei tissit roiku eikä löysää lihaa löydy mistään. Kun taas mies kuulantyöntäjät esittelevät vartaloaan niin siinä roikkuu ja voima jyllää. Kummassakin tapauksessa sentit jäävät tuloksina elämään mutta se ihmiskuva, jota urheilija haluaa nähtävän on hänen asiansa. Silti sen ihmiskuvan kertominen koetaan joissakin piireissä ihmistä halventavana. Kun yksilö haluaa huomattavan niin yhteisö sen häneltä kieltää.

Onko siinä mitään pahaa, jos naiset ovat seksikkäämpiä kuin miehet myöskin urheilussa. Minusta ei lainkaan. Kyse on siitä, että naisen maailmassa mies on siltikin se, joka yrittää löytää sen puolisonsa taikka uros pitää laumansa hallussaan. Kun nainen haluaa olla seksikäs niin hän haluaa valloittaa hyvän miehen. Kuka sitä nyt itselleen riesaksi ryökälettä haluaisi.

Siis mikä oli asiani ydin niin se, että kaunis, treenattu ja seksikäskin naisurheilija on ihan oikeasti mukavampaa katsottavaa miehen silmille ja mielelle, kuin että puetaan kokovartalo burkhaan. Silti sekunnit ja sentit ratkaisevat.

Eikä siinä mitään pahaa, että Luojan luoma on kaunis taikka komea ja se myös huomataan.

Kaikkea sitä aikanen mies ajatteleekin. Sanopas muuta.

tuomo

15. syys, 2021

MIkä lie räppiporukka on käyttänyt aikaansa musiikillisen seksuaalisen häirinnän selvittämiseen. Siinä sitä onkin tekemistä. 

Kun kuuntelee sanat ja tekee niistä johtopäätökset niin kehutuimmat sanoitukset ja lienevät silkkaa pornoa. Seksististä, no ei kun taidetta. Tässä tapauksessa.

Kun Helena Lindgren ja Jorma Uotinen laulavat "Where the Wild Roses Grow" niin koko esitys tihkuu pelkkä seksistä menoa ja meininkiä. Ja sitä sen pitääkin olla, niin on tarkoitettu. 
Seksuaalista häirintääkö. No varmasti jos niin halutaan.

Kun tämä "mee too" polkaistiin käyntiin, niin maailma meni sekaisin kuin ilmastonmuutoksesta. Kaikesta tuli seksuaalista häirintää vaikka naiset toisaalla huutavat älyttömän laiskoja miehiään, ja saamattomuuttaan haukkuvat miehet seksuaalisiksi nynneröiksi. Tyytyväisiä ei olla mistään.

En minä tiedä pitäisi kaupan kassajonossa varmuuden vuoksi parkkeerata lökäpöksyisen miehen perään ettei vain tule harrastaneeksi seksuaalista häirintää. Toisaalta voihan sitä sitten syyttää vaikka sukupuolsyrjinnästä. Tärkeintä on että seksuaalinen termi elää kaikessa ja joka paikassa.

On tämä maailma älytön.

Ja naisista on tullut todellisia marmattajia ja valittajia. Heidän maailmassaan ei ole mikään kohdillaan. Joko häiritään taikka syrjitään, eurokin ei eri suuruinen markoista puhumattakaan.

Kun tummu vainaa polkasi rukkinsa käyntiin niin hän tuskin mietti seksuaalista häirintää taikka muita syvällisiä ajatuksia naisen asemasta. Hänen piti tehdä villalankaa ja kutoa sukkia, että miestenkin saappaisiin saatiin lämmintä kun lähtivät metsätöihin.

Milloinkahan me miehet tajuamme, että kaikesta pitää narista ja valittaa. Tämä elämä on niin turkasen vaikiaa ko ei ole sitä eikä tätä eikä varsinkaan sitä naista aina kun siltä paikalta ottaa. 

En minä tiedä miksi elämästä on tehty niin kamalan vaikeaa. Ei mitään ilon ja mukavan sekä hupaisan ja huvittavan kautta. Kaikki on silkkaa vaikean etsimistä.

Minä itse syyllistyn ehdottomasti siihen, että löydän helposti vääriä päätöksiä yhteiskunnasta mutta mitä on esittää tilalle niin siihenkin minä pyrin. Aina ei onnistu.

Mutta että seksuaalista häirintää. Sitä en ole kokenut vaikka joskus sitä olisin suorastaan toivonut. Helsinkiläisessä kulmakuppilassa kerran naiset olivat tieten ympärhumalassa taikka muuten innostuneita kun nipistelivät takamuksesta kun baaritiskillä istuskelin. Seksuaalista häirintää. Ei vaan naisilla oli tieten mielestään hauskaa. Enkä pannut pahakseni. Olihan se kiva olla joskus naisten suosiossa.

Eli mitä halusin sanoa. OIkeastaan en mitään. Lähinnä ihmettelen naisen asemaa. Milloin teillä naiset on hyvin. Tieten siinä vaiheessa kun kaikki miehisyys on tuomittu häirinnäksi.

Kerran miehiltä kysyttiin, että milloin ”se” (häveliäästi arvattava mistä kyse) ei ole ollut mielessä. No sieltä isäntämies vastasi, että ”kerran kun hevosen selästä putosin, niin saattoi olla pieni hetki mutta siittäkään en oo varma.”

Näillä mennään ja kesäkelejä odotellessa.

 

tuomo

14. syys, 2021

Elämme Suomessa viimeisiä hetkiä etsiä totuutta ja oikeudenmukaisuutta.

Maa on luisumassa hulluuteen.

Kansankirkollinen hätä ei ulotu armolliseen evankeliumiin vaan ytimessä häärätään enemmän maallistuneissa rakkauden ja rakastelun teemoissa. "Isä meidän rukousta" ei vielä ole karsittu mutta ei ole kaukana aika, kun Jumalastakin halutaan tehdä sukupuoleton.

Muka viisaat ja älykkäät leikkivät yksinkertaisilla sanoilla, kun ei ymmärretä sisältöjä. Kun liikennemerkit vaihdetaan siksi, että ulkomuoto kertoo kenellä on mitäkin habituksessaan ja se ärsyttää, kun taivaallinen vihreä teoria ei ole totta oikeassa maailmassa.

Maailmaan ihastuneen kansankirkon ääntä lienee turha odottaa siinä vaiheessa kertomaan mikä on totuus. Jumalan totuus ihmisestä ja Jumalasta.

Kun Suomessa kuljetaan kohden hulluutta niin se tarkoittaa, että politiikka muuttuu kaiken hulluuden puolustajaksi vaikka sen pitäisi olla ihmisen asialla.

Kun Päivi Räsänen on joutunut maallisen "ylituomarin" vainon kohteeksi niin siinä kaikki yrittävät löytää syytä miksi Jumalan Sanan lukeminen julkisesti voisi olla Suomen lain mukaan rangaistava teko.

Mistä tässä on kysymys. No tietenkin siitä, että nyt pyövelit käyvät Jumalan kimppuun muuttamalla lait sellaisiksi, että maassa voidaan tuomita kaikesta hyvästä, jopa siitä että Jumala rakastaa ihmistä ja syntistä ihmistä yli kaiken. Hänen armonsa kantaa kaikkialle.

Vihreä liike syntyi aatepohjalle, joka on pohjimmiltaan hyvin kristillinen ajatus viljelystä ja varjelusta. Kenen käsiin tämä liike on itsensä vienyt. Ei se piru ole vaan kaiken pahan, jonka tarkoituksena on tuhota ihminen.

Viimeisin hullutus oli keksiä huumeiden olevan tie maalliseen onneen. Siitä tässä täytyy olla kysymys, kun kaikkien myöntämän vakavan huumeriippuvuuden porttiteoria sivuutetaan, ja aiotaan sallia suomalaisten siirtyvän huumepolitiikkaan, jonka seurauksena on inhimillinen kärsimys ja yhteiskunnallinen tuho.

Tämä tie on ollut nähtävissä jo siinä vaiheessa, kun on alettu puuhailla yksilönvapauden kanssa.

Lakeja on muutettu niin, ettei meillä ole enää oikeaa yksilön vapautta. Emme voi uskoa ja elää kuin sisimmiltään kristillisessä maailmankatsomuksessamme uskomme.
Meillä ei ole avioliiton siunausta, tärkeämpää on tehdä erosta nopea ja kivuton. Tämä kuvaa sitä tapaa miten tässä maassa vähitellen on siirrytty välinpitämättömyyden yhteiskuntaan. Ongelmat ratkeavat sillä, että kielletään niiden olemassaolo. Keisarilla ei ole niitä vaatteita mutta ei hätää, ei pidäkään olla. Hän ei oikeasti ole olemassa.

Tärkeää on sallia tuntemusten pohjalta ja fiilistellen muuttaa Luojan luomaa sukupuolta ja antaa kertoa olevansa nainen miehen nahoissa. Ei ole naista ei miestä, Vihreässä aatteellisessa maailmassa. Sukupuolettomuus heille tarkoitta mitättömyyttä.

Ja mitä muuta kaikkea onkaan tämän aatteen ajamana ja muiden puolueiden hyväksymänä tähän maahan päästetty.

Ajatus on kaikella tuhota kristillinen arvopohja, jossa Jumalalla on kaikki valta Taivaassa ja maan päällä. Kun ei ole Jumalan pelkoa eikä Hänen siunaustaan tulee sutta ja sekundaa.

Tämän maan ainut toivo on Isä meidän -rukouksen sanoissa ja sisällössä. Se poliittinen ja kristillinen puolueohjelma pitää maailman tappiin saakka. Kun viimeisen kerran sydän maan päällä lyö meillä on ilo syntyä Taivaassa. Kun viimeisen kerran kipu kirpoaa olemme matkalla poliittisen maailman ulottumattomiin.

Jumalaa pelkäämättömän suurin ongelma on Jumala. Uskovalla on sama ongelma mutta tulokulma on toinen. Jumalassa on toivo ja rakkaus, armollinen elämä ja kuolema. Jumalaa ymmärtämään opettelevalle Hän on pelkkä ongelma.

Ei ole kenenkään vika, jos ei ymmärrä mutta silloin voi katsoa peiliin, jos yrittää kieltää lähimmäistään uskomasta ja Jumala häneltä.

Isän haltuun.

tuomo